VOIP (Voice Over IP) of bellen via Internet neemt ook in Nederland steeds grotere vorm aan. En dat is niet voor niets. Bedrijven kunnen hier veel voordeel uit halen. Niet alleen besparing op de telefoonkosten, maar ook investering op dure telefooncentrales.

Hoe werkt het?
VOIP aanbieders hebben in Nederlandse serverparken grote telefooncentrales staan deze centrales verbinden computers met elkaar waarbij geen telefoonlijn aan te pas komt. Pas op het moment dat het gebelde nummer niet is aangesloten op deze centrale, worden er kosten voor bellen in rekening gebracht. Omdat deze verbinding zo dicht mogelijk bij de bron wordt gemaakt wordt er een grote besparing op de telefoonkosten bereikt.

Moet mijn telefooncentrale de deur uit?
Nee hoor dat hoeft niet. Er zijn adapters te koop om bestaande centrales geschikt te maken voor VOIP. Je houdt dan je eigen centrale, maar vanaf de centrale worden het VOIP gesprekken en bespaar je dus op gesprekskosten.

Wat is Hosted of Managed VOIP?
Bij hosted VOIP (of Managed VOIP) gaat de telefooncentrale de deur uit en huur je een online telefooncentrale op Internet. Hierdoor heb je geen investering in een telefooncentrale en een ander bijkomend voordeel is dat de software door de aanbieder altijd up-to-date wordt gehouden. Je hebt dus altijd de beschikking over de nieuwste snufjes op telefoniegebied.

Als er storing is in de online centrale?
Het kan uiteraard (net als in jouw eigen centrale) voorkomen dat er een storing optreedt. Op dat moment schakelt de computer automatisch over op een back-up centrale zodat je ongestoord kunt blijven bellen. (afhankelijk van de aanbieder)

Maar als ik storing heb in mijn internetverbinding?
Dat is een mogelijkheid die kan voorkomen, hoewel dat met onze Nederlandse infrastructuur slechts zelden voorkomt.
De oplossing hiervoor ligt in de programmering van de online centrale. Op het moment dat deze met geen van de beschikbare nummers verbinding kan maken dan wordt er gekeken wat er dan moet gebeuren. In mijn eigen geval heb ik een nummer wat dan doorgeschakeld wordt naar mijn mobiele telefoon. De andere nummers worden doorgeschakeld naar voicemail op de centrale. De centrale maakt hier netjes bestandjes van en stuurt deze per email op. In het geval van storing kan ik deze berichten via mijn mobiele telefoon afluisteren. Of als het geen haast heeft luister ik ze af als de verbinding weer hersteld is.

Mobiel bellen via VOIP, kan dat ook?
Ja en Nee. De meeste mobiele verbindingen die we hebben zijn op dit moment nog niet geschikt om een gesprek te voeren.  Met de komst van 4G internet op telefoons zal dit probleem ook opgelost zijn.

 Een voorbeeld van voip bellen:

Het fictieve bedrijf Bello heeft 20 vestigingen in Nederland en 2 in België, daarnaast een hoofdkantoor,t magazijn en een webshop. Er werken 3 vertegenwoordigers en er is 1 inkoper die de hele wereld afreist.

In de oude situatie had Bello in iedere vestiging een Internet aansluiting en 1 telefoonlijn. Op het hoofdkantoor waren 20 telefoonlijnen gekoppeld aan een centrale en Internet. Het magazijn had twee inkomende lijnen en Internet.

In de nieuwe situatie gaan alle telefoonaansluitingen voor vaste telefoon de deur uit. En wordt er een Hosted Voip centrale aangeschaft. Alle bestaande telefoonnummers worden meegenomen naar de Voip provider, qua nummerplan verandert er dus niets. Er worden 42 nieuwe IP Telefoons aangeschaft, 1 voor iedere vestiging, 20 op het hoofdkantoor en 2 voor het magazijn. Ook worden er een aantal softphone licenties afgenomen. Dit zijn softwarepakketten die in combinatie met een headset van de PC een telefoontoestel maken.

Voordat de vaste nummers worden opgezegd, wordt de nieuwe virtuele centrale ingesteld. Met een korte uitleg kan iedereen dit online zelf doen, maar voor de eerste inrichting stelt de Voip provider alles in. De directeur van Bello wil de bereikbaarheid verbeteren. Om dit te bereiken wordt ervoor gekozen om alle gesprekken die naar een winkel gaan die gesloten is, doorgestuurd worden naar het servicenummer van de webshop (dat tot 21:00 uur bereikbaar is.)

Om extra te besparen zou Bello gebruik kunnen maken van slechts 1 telefoonnummer, maar gezien het aantal vestigingen zou het keuzemenu te lang gaan duren. Daarom is er besloten om iedere vestiging zijn eigen nummer te laten houden. De telefoonnummers van het hoofdkantoor en magazijn worden teruggebracht tot 1 nummer met een keuzemenu.

Nadat de VOIP centrale is geïnstalleerd kan deze direct in gebruik worden genomen voor uitgaande gesprekken. Om geschikt te zijn voor inkomende gesprekken moeten de inkomende nummers overgezet worden (geporteerd) naar de VOIP provider. Zodra dit afgerond is kan de oude centrale afgekoppeld worden en eventuele bekabeling voor de losse telefoontoestellen verwijderd worden.

Extra functionaliteiten die Bello nu heeft ten aanzien van de oude situatie:
Er kan onderling gratis gebeld worden ook tussen vestigingen onderling
Er kan gratis gebeld worden naar de vestigingen in het buitenland
Vestigingen kunnen gratis doorverbinden naar bijvoorbeeld een ander filiaal of het hoofdkantoor
Afhankelijk van de telefoons (of softphones) kunnen er gratis video vergaderingen belegd worden
De vertegenwoordiger kan vanuit het buitenland met zijn softphone gratis naar het hoofdkantoor bellen
Thuiswerkers kunnen gebeld worden op het toestelnummer wat ze op de zaak ook hebben
Bij uitgaande gesprekken kan een vast telefoonnummer worden meegegeven al belt men vanaf huis, onderweg of vanuit het buitenland
Altijd direct de nieuwste mogelijkheden beschikbaar

Wil je ook besparen op telefoonkosten? Vul onderstaande gegevens in. We nemen contact met je op. Alle ontvangen gegevens zullen uiteraard vertrouwelijk worden behandeld.

Gratis Adviesgesprek Voip
  1. (verplicht)
  2. (email verplicht)
  3. (verplicht)
  4. (verplicht)
  5. (verplicht)
 

cforms contact form by delicious:days